Anaokulunun yararları ve anaokulu seçiminde dikkat edilmesi gerekenler…
INO_OKUL_2019-38

Yazıyı Hazırlayan: İNO Anaokulu Müdürü Başak Gezer

Anaokulu seçimi eğitim hayatına atılan küçük, ama en önemli adımdır. Anaokulunda çocukların önüne serilen ufuk ne kadar geniş olursa, onların geleceğe bakışları da o kadar umutlu ve ürettikleri çözümler de o kadar yaratıcı olur. 0-6 yaş grubu çocukların beyinleri bir yetişkine nazaran 10 kat daha fazla çalışır. Bu da bizim 10 yılda öğrendiğimiz bir konuyu bu yaş aralığındaki bir çocuğun sadece 1 yılda öğrenebildiğini gösterir bize. İşte bu sebeple 0-6 yaş grubu “Altın Çağ” olarak değerlendirilir. Dolayısıyla aileler anaokulu seçerken çok dikkatli olmalıdır. Önemli olan ebeveynlerin nasıl bir eğitim modeline sıcak baktığıdır. Bu eğitim modeline karar verdikten sonra, okul seçimine başlanmalıdır. Anaokulunda öğrencilerin güçlü yönleri keşfedilmeli ve bu yönlere odaklanılmalıdır. Bu, çocukların yetişkin olduklarında uzmanlaşmak istediği alanı belirlemelerine büyük katkılar sağlar. Güçlendirilmesi gereken yönler tespit edildikten sonra da, öğrencilerle bu yönlerde mutlaka bireysel olarak çalışmalar yapılmalıdır.

Anaokulu seçiminde aileler özellikle şu noktalara dikkat etmelidir:

– Okulun deneyimli ve üniversite mezunu uzman bir kadrosu olmalıdır.

– Branş derslerinin çeşitliliğine bakılmalıdır (Beden eğitimi, resim, müzik, sanat gibi branş derslerinin çeşitliliği gibi).

– Sınıflar ferah ve havadar olmalıdır.

– Gıda ve ortam hijyenine dikkat edilmelidir.

– Tek bir eğitim programı değil, karma eğitim programı olmalıdır.

– Aileler de okula ve programa dahil edilmelidir.

– Okuldaki bilgi akışına dikkat edilmelidir. Bir şey sormalarına gerek kalmadan, veliler önceden bilgilendirmelidir.

– Okulda kaos ortamı olmamalı, her şey planlanmış ve programlanmış olmalıdır. Okulda temel bir programlama olması gerekir. Ve tabii bu program veliye zamanında aktarılmalıdır.

– Bireysel veli toplantıları ve öğrenci takipleri çok sıkı yapılmalıdır.

– Okulda kullanılan materyallerin zenginliği ve çeşitliliğine bakılmalıdır.

– İngilizce, branş dersi olarak değil de tüm güne yayılmış bir eğitim modeli olursa öğrenciler yabancı dili hayatlarına daha kolay almış olurlar. Böylece kalıcı öğrenmeler gerçekleşmiş olur.

-İngilizce öğretmenlerinin native olmaları kadar önemli olan bir şey de hepsinin anaokulu öğretmenliği tecrübesi olmasıdır. 

– Sınıfta 2 öğretmen olmalıdır. Çünkü okul öncesi çağda 2 öğretmen ihtiyacı daha yoğundur. Öğretmenlerden biri yabancı dil öğretmeni, diğeri de ana dil öğretmeni olmalıdır.

– Giriş çıkış saatlerine dikkat edilmelidir. Çocuk sabah saat 07:30’dan akşam 07:30’a kadar okulda olmamalıdır. Uzun saat aralıklarında öğretmen hatalar yapabilir. Ayrıca çocuğun kendi evinde de vakit geçirmeye ihtiyacı vardır. Hem öğretmen hem öğrenci açısından en ideal zaman dilimi saat 09:00-15:00 arasındaki zaman dilimidir.

– Sınıf mevcudiyeti çok az veya kalabalık olmamalıdır. Çünkü öğrenci sayısı az olduğunda sosyal öğrenme gerçekleşemez veya çatışmalar da yaşanmaz. Okulda belli bir dozda çatışma da olmalıdır. Böylece çocuk çatışmadan güçlenerek çıkmayı ve düştüğü zaman kalkmayı öğrenecektir. Çocuk bu şekilde dış dünya hazırlanabilir.

– Öğretmenler mutlu olmalıdır, çünkü onların mutluluğu çocuklara da sirayet eder.

– Okulun şeffaf olup olmadığına bakılmalıdır. Okuldaki mevcut velilerle iletişime geçilmelidir.

– Okulun yaptığı sosyal aktiviteler, sosyal sorumluluk projeleri ve öğrencilere öğretmeye çalıştığı değerler önemlidir.

– Okul, mutlaka öğretmenlerine yatırım yapıyor mu, onları eğitimlere gönderiyor mu bunlara bakılmalıdır. Ayrıca öğretmenlerin çalışma ortamları rahat olmalıdır.

– Öğretmenlerin yaş uzmanlığı önemlidir. Çünkü öğretmen her yıl aynı yaş grubunu okutursa; hem o yaş grubu öğrencisinde hem programında hem de velisinde uzman olur. Ayrıca eğer okul öncesi dönemde çocuğun 3 yıl boyunca aynı öğretmen ile beraber olması, ilkokul öğretmenine alışmakta zorluk yaşamasına neden olabilir.

– Okulun rehber öğretmeni ve devamlı bir okul hemşiresi olmalıdır. 

– Okulun fiziksel ortamlarına bakılmalı, bahçesi geniş bir okul tercih edilmelidir. Çocuklar her gün temiz havaya çıkarılmalıdır.

– Anaokulu seçerken okuma yazma eğitimine de dikkat etmek gerekir. Okul öncesinde okuma yazma öğretilmemelidir. Çünkü okuma yazma öğretmek; anaokulu öğretmenlerinin değil, ilkokul öğretmenlerinin uzmanlık alanıdır. Dolayısıyla okuma yazmanın temeli çok iyi hazırlanmalıdır. Kitap okumayı, matematiği ve fen bilimlerini seven, araştıran sorgulayan, üreten, sorumluluk sahibi, en az bir yabancı dili çok iyi konuşan, insana ve doğaya saygılı bireyler yetiştirmek anaokulunun temel hedefleri olmalıdır.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn